Translate

dissabte, 21 de febrer del 2009

La llei d'Educació, una llei necessària.


Les lleis, en general, tenen uns orígens diversos i intenten donar resposta a una realitat o a unes circumstàncies que es considera que s'han afermat i no tenen suport legal. Penso que en educació ens ha passat una mica això. Les realitats i les circumstàncies presents necessiten de nous marcs de referència per tal que les coses funcionin de la millor manera possible. El repte pel cos legislatiu és i serà sempre que les lleis que redactin s'acostin el màxim a la realitat que volen regular i que no la forcin innecessàriament. Però tampoc no hem d'oblidar que estem en un món que canvia molt ràpid i moltes vegades les lleis van sempre per darrera, per la qual cosa no està gens malament que hi hagi un punt de risc, una certa visió de futur.
En el cas de la Llei d'Educació que vol tirar endavant el conseller Ernest Maragall s'exemplifica aquest intent d'acostar la norma a la realitat i, també, d'anar una mica més enllà. Les innovacions que tenen a veure amb les relacions laborals (Administració-professorat), que no crec que siguin la base de la llei, són les que han portat més polèmiques, encara que personalment crec que la Llei no crea noves relacions laborals, sinó que dóna carta de naturalesa a alguns canvis que ja són una realitat en moltes escoles i instituts de Catalunya.
Però penso que si només ens quedem aquí, fem una lectura molt pobra de la Llei. Com a professor em pot temptar parlar dels temes que més m'afecten, però per a mi té més importància l'essència, els canvi global que significa aquesta Llei d'Educació. Primer perquè dissenya un model català d'Educació estretament vinculat al país; després perquè intenta reconstruir la relació de l'Educació amb la societat; també perquè vol conformar una relació de confiança amb les Administracions i, finalment, perquè aquestes relacions han de vincular l'educació amb les Administracions més properes.
Un altra història serà, més endavant, el desplegament de la Llei. Potser hi hauran decisions amb les que no estarem d'acord, però llavors serà el moment de lluitar-les. Ara, la llei, aquest marc de referència, és un treball lloable per fer de l'Educació una part essencial de l'estructura del país.